
Een shotlist? Voor structuur en focus tijdens je fotoshoot
Oh en een leuke dag natuurlijk
Een fotoshoot kan super stressvol zijn, want hoe vaak organiseer je dat nou? Om eenvoudig meer structuur en focus toe te brengen aan die fotoshoot, is een shotlist daarom super handig. Want stel je voor dat je een cruciaal beeld mist, of een belangrijke prop vergeet.
Klinkt al een nobrainer, maar voorbereiding is het halve werk.
Wat is een shotlist?
Een shotlist is een unieke, zelf samengestelde lijst van specifieke foto’s die je tijdens een fotoshoot wilt maken. Het biedt structuur en richting, waardoor je jouw verhaal op een doelgerichte manier kunt vertellen.
Een shotlist helpt je om vooraf duidelijke doelen te stellen voor je fotoshoot. Het zet je vooraf al aan het denken, wat wil ik uitstralen, welke beelden vind ik belangrijk, welke props heb ik nodig?
Het zorgt ervoor dat je geen belangrijke momenten mist en dat je alle aspecten van je merk goed in beeld brengt. Door het gebruik van een shotlist kun je ook efficiënter werken en ervoor zorgen dat je geen tijd verspilt aan het nemen van onnodige foto’s.
“onnodige” foto’s, want zomaar een headshot, of een leuk sfeerbeeld is natuurlijk nooit onnodig. Maar al met al geeft een shotlist structuur en focus.
Wat heb je nodig om een shotlist te maken?
Voordat je aan de slag gaat met het maken van een shotlist, is het belangrijk om een duidelijk beeld te hebben van je merkidentiteit en de boodschap die je wilt overbrengen.
Wat is het thema van je fotoshoot, of heb je een specifiek doel? Wellicht is het je eerste fotoshoot en wil je vooral jou als ondernemer vastleggen, of het doel van je onderneming.
Het is ook handig om referentiebeelden te verzamelen, een ideeën bank om zo nog beter samen te werken met je eventuele MUAH Artist en met natuurlijk je fotograaf.

Hoe maak je dan een shotlist?
Het maken van een shotlist vergt enige planning en voorbereiding. Begin met het opsplitsen van je fotoshoot in verschillende scènes of situaties die je wilt vastleggen. Vervolgens kun je specifieke shots bedenken die deze scènes het beste weergeven. Denk na over compositie, framing en eventuele speciale effecten die je wilt gebruiken. Vergeet ook niet om rekening te houden met eventuele variabelen zoals het weer of de beschikbaarheid van props.
stel jezelf de volgende vragen en je hebt een begin gemaakt met je shotlist:
- wat is het doel van je fotoshoot
- wat is je doelgroep
- hoe kan je dit doel uitten in beelden en je doelgroep “pleasen”
- is de locatie essentieel voor dit beeld? zo ja denk hier alvast over na
- welke props heb je daarbij nodig
- bekijk andere beelden om inspiratie op te doen
- denk na over de framing en compositie (wil je vooral veel sfeerbeelden, of juist meer portretten, heb je figuranten nodig om de beelden te creëren)
- maak hierna een gedetailleerde lijst met foto’s die je graag wil maken, of nodig hebt voor wat jij wil bereiken met deze fotoshoot.
Wil je even sparren of kennismaken om te kijken of ik jouw branding shoot kan verzorgen?